- Home »
- Geschiedenis »
- Bijzondere locaties » Rijksluchtvaartschool
Rijksluchtvaartschool
De gebouwen van de Rijksluchtvaartschool aan de Burgemeester J.G. Legroweg 45 bij het vliegveld in Eelde zijn in de periode van 1953-1957 gebouwd. Door o.a. de cultuurhistorische waarde van de geschiedenis van de luchtvaart in Drenthe en de architectuurhistorische waarde van het modern-functioneel ontwerp is dit complex als Provinciaal Monument van de provincie Drenthe aangemerkt.
De aanleiding
In 1948 wordt vliegveld Eelde aangewezen als uitwijkhaven voor Schiphol en wordt het vliegveld vergroot met een uitbreiding van het luchthaven gebouw en krijgt het verharde landingsbanen en een groot verhard platform. Daarnaast besluit het Rijk om de organisatieonderdelen van de Rijksluchtvaartschool in Den Haag, Ypenburg en Gilze-Rijen te concentreren op vliegveld Eelde. Als het vernieuwde luchthaventerrein in 1953 operationeel is begint men met de bouw van de Rijksluchtvaartschool en wordt deze in 1957 door Prins Bernhard officieel geopend.
De bouw
Het complex bestaat uit een hoofdgebouw met bijgebouwen, gegroepeerd rond een centrale vijver. In het hoofdgebouw zijn onder andere de keuken en de recreatie- en eetzaal ondergebracht. De bijgebouwen hadden als functie een internaat vleugel, een lesgebouw met kamers voor directie en administratieve ondersteuning en een sportgebouw.
De bouw komt tot stand aan de hand van een ontwerp van architect P.J.J.M. Cuypers jr. in samenwerking met architect F.P. Glastra van Loon. Het bestaat uit een betonnen skelet met bouwelementen van 3 meter modules. Hierin zijn gekleurde panelen, wanden en raampuien gezet. Pierre Cuypers vraagt kunstenaar Bart van de Leck voor het kleurontwerp. Zo ontstaat de rood, geel en blauwe panelen op de gebouwen. Het ontwerp van het buitengebied komt van de hand van de in Groningen en Drenthe bekende tuin- en landschapsarchitect Jan Vroom uit Glimmen.
De overdracht
Als de Rijksluchtvaartschool in 1991 wordt geprivatiseerd en als respectievelijk KLM Luchtvaartschool bv en KLM Flight Academy verder gaat, zijn de hangaars en gebouwen van de technische dienst achter op het terrein gesloopt en worden daar een nieuw hoofdgebouw en huisvestigingsgebouwen gerealiseerd. Het oorspronkelijk complex aan de voorzijde is verlaten en in erfpacht gegeven aan de vastgoedinvesteerder SIG Real Estate.
Op zoek naar een nieuwe bestemming.
De oude gebouwen zijn lang niet meer onderhouden en dus wordt de staat waarin het complex verkeerd steeds slechter. Voor de keuken werd Classic Catering als nieuwe huurder gevonden en in 2013 wordt de sportzaal verkocht aan DSV air & sea bv en de grond onder erfpacht gegeven. Zij verbouwen het gebouw tot kantoor en een hal voor het overladen van pakketten.
Door het faillissement van TCN starten KLM Flight Academy en Groningen Airport Eelde onderlinge onderhandelingen om de gebouwen en het erfpacht van de grond aan de luchthaven over te dragen. Daarmee kan de luchthaven weer een nieuwe bestemming zoeken.
Uiteindelijk koopt de Provincie Drenthe in 2016 de gebouwen en worden de gebouwen als Provinciaal monument aangemerkt. Door de Stichting Boei zijn de gebouwen gerestaureerd en wordt het Bedrijvencentrum RLS1957 opgericht om de gebouwen te exploiteren. Uiteindelijk werd het complex in 2023 verkocht aan de mede-aandeelhouder van het vliegveld de Stichting FB Oranjewoud. In de tussentijd blijft de KLM Flight Academy actief op het achterliggende deel van het complex.